Followers

Thursday, November 15, 2018

BBM3410/18 : VISIT KELANTAN 2018!




Pada cuti pertengahan semester yang lalu, aku telah melakukan aktiviti iaitu Visit Kelantan 2018.. Sebenarnya, perancangan untuk bercuti ke Kelantan telah lama dirancang. Dari semesrtae satu lagi aku dan mida merancang untuk balik Kelantan dan bercuti. Lebih-lebih lagi apabila mida sendiri adalah orang Kelantan. Aku sebenarnya dah lama tak pergi Kelantan, so ini adalah peluang untuk aku ke sana dan merasai sendiri pengalaman berada di negeri yang diberi gelaran Cik Siti Wan Kembang.

Pada pendapat aku, Kelantan adalah sebuah negeri yang cantik dan penuh dengan nilai-nilai Islam yang kuat. .Perkara pertama yang membuat aku jatuh cinta dengan Kelantan adalah penggunaan tulisan jawi pada papan tanda kedai sangat banyak digunakan. Tuliaan jawi ini digunakan hampir pada semua papan tanda kedai. Aku rasa bangga sebab masih ada negeri di Malaysia ini yang memperjuangkan tulisan jawi. Pada zaman yang semakin kurang orang menggunakan tulisan jawi, Kelantan masih kuat mempertahankannya dan bangga menggunakan tulisan jawi. Selain itu, papan tanda iklan yang digantung di Kelantan juga menggunakan model perempuan yang menutup aurat dan memakai pakaian yang sopan. Hal ini kerana Kelantan sangat mementingkan nilai-nilai Islam. Aku rasa kagum sangat dengan peraturan dan undang-undang di Kelantan. Aku lebih rasa dengan dekat bila nilai-nilai Islam itu dipraktikan di Kelantan.





Selain itu, rakyat-rakyat Kelantan tidak kira bangsa dan agama boleh menuturkan dialek Kelantan dengan fasih dan lancar.. Rakyat Kelantan yang bukan berbangsa Melayu juga dapat menuturkan dialek Kelantan  dengan lancar dan penuh yakin.. Aku rasa macam berada di dunia lain bila dengar diorang kecek Kelantan..hehehe..
Sepatah haram aku tak faham..hahaha.. Tapi aku suka dengar.. Sebab kalau kat tempat aku sendiri jarang boleh dengar orang menggunakan dialek negeri kecuali orang-orang yang tua…Walaupun Kelantan kurang dari segi pembangunannya, tetapi bagi aku, Kelantan adalah sebuah negeri yang semakin pesat membangun..Sebuah negeri sangat sejahtera..
Ada rezeki panjang umur kita bertemu lagi…
Cintaku tertinggal di Kelantan….

No comments:

Post a Comment